Communicatie speelt een cruciale rol bij het bereiken van onze doelen, zowel met de cliënten, onze medewerkers als met externe partijen. Het tijdig informeren van elkaar, het nakomen van afspraken en het openlijk aanspreken van elkaar is essentieel.
Afgelopen koersperiode hebben we verschillende maatregelen getroffen om duurzamer te worden. Op diverse locaties hebben we geïnvesteerd in energiezuinige apparatuur, het scheiden van afval en in een CO2 reductieplan. Met onze focus op duurzaamheid willen we een positieve impact hebben op zowel het milieu als op het welzijn van onze medewerkers en cliënten. We zetten ons in voor een duurzame en veerkrachtige toekomst voor de zorgsector.
We hebben onder andere een grondige evaluatie van ons vastgoed uitgevoerd, wat resulteerde in de beslissing om enkele panden af te stoten. Tegelijkertijd hebben we bewust gekozen voor de bouw van nieuwe locaties en worden bestaande locaties gerenoveerd. Bij het vormgeven van deze veranderingen is de focus gelegd op het gebruik van milieuvriendelijke materialen en hebben we benadrukt dat de ontwerpen van onze gebouwen moeten streven naar energie-efficiëntie.
We streven ernaar zichtbaar en laagdrempelig te zijn, door ons te richten op ontmoetingen met de omgeving. We willen dat mensen positief verrast worden bij de entree en we streven naar een heldere routing en diverse veilige ontmoetingsplekken binnen gebouwen. We willen geen scheiding tussen medewerkers en cliënten en benadrukken het belang van de buitenruimte voor ontmoetingen. Zingeving wordt vertaald naar ruimtes, met zowel stille als levendige plekken waar mensen kunnen deelnemen aan activiteiten. Gastvrijheid is essentieel, met een warme ontvangst en een huiselijke sfeer in alle locaties. Op zowel grote als kleine locaties kiezen we voor een menselijke maat, een huiselijke sfeer en een ontwerp met aandacht voor detail.
We streven naar een gezonde omgeving voor onze cliënten. Dit omvat initiatieven om locaties te vergroenen en rookvrij te maken. Daarnaast werken we aan het bevorderen van een gezonde leefstijl en streven we naar gezonde voeding. We zetten ons in om voedselverspilling op de woonvoorzieningen en klinieken tot een minimum te beperken.
We willen dat ons personeel gezond en met plezier kan werken. Nu en in de toekomst. Met duurzaam personeelsbeleid richten we ons op fysiek en mentaal gezonde en gewaardeerde medewerkers, die zich veilig voelen. We streven naar arbeidsvoorwaarden met een zo klein mogelijke CO2 voetafdruk. Daarnaast investeren we in domotica om onze medewerkers én cliënten maximaal te ondersteunen.
Geconfronteerd met de onophoudelijke golf van technologische innovaties, kunnen we niet anders dan deze veranderingen omarmen. Ze hebben het potentieel ons waardevolle mogelijkheden te bieden om onze zorgaanbod te vernieuwen en onze bedrijfsvoering efficiënter te maken. Dit stelt ons in staat meer tijd te besteden aan het leveren van directe zorg.
De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI) zijn razendsnel gegaan, waardoor AI toegankelijker is dan ooit. Dit stelt ons in staat om niet alleen onze eigen data te benutten, maar ook om digitale assistenten te gebruiken die niet afhankelijk zijn van deze data. Als organisatie hebben we de kans om met behulp van AI onze rijke data efficiënt in te zetten. Dit leidt tot betere besluitvorming, verbeterde zorg- en bedrijfsprocessen, en het identificeren van trends door historische data-analyse. AI biedt ons ook kansen om administratieve lasten te verminderen en samenwerkingen te versoepelen, waardoor we aan de vooravond staan van een tijdperk waarin we kunnen werken aan meer directe tijd voor cliënten.
Met een eigen onderzoeksteam, werken we aan het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en de ontwikkeling van zorg gebaseerd op wetenschappelijke kennis. We werken hierbij samen met onder andere het Nijmegen Institute for Scientist-Practitioners in Addiction (NISPA), waardoor we kunnen bijdragen aan innovaties in verslavingszorg en behandeling. Onze betrokkenheid bij dergelijk onderzoek stelt ons in staat om voortdurend nieuwe inzichten te verwerven en de uitkomsten toe te passen, ten bate van onze cliënten in bredere zin.
Met een proactieve benadering van technologische innovaties streven we ernaar om de zorgervaring voor zowel onze medewerkers als cliënten te verbeteren. We erkennen de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden en willen deze ten volle benutten. Door digitale oplossingen te omarmen, kunnen we onze zorgprocessen optimaliseren en nieuwe inzichten verkrijgen.
Medewerkers van IrisZorg onderscheiden zich met hun specifieke kennis en vaardigheden. De expertise en ervaring van de medewerker is van onschatbare waarde en wij willen ervoor zorgen dat hun stem gehoord wordt in de discussie die ons raakt. Door het opzetten van regio overstijgende expertise teams, geven wij medewerkers de ruimte om hun kennis te delen, uit te bouwen en te vergroten. We gaan medewerkers actief betrekken bij thema’s door hen eigenaarschap te geven over specifieke onderwerpen en actief te betrekken bij externe gesprekken. Dit stimuleert de onderlinge ontmoeting en verbinding tussen teams. Hiermee benutten we de kennis en kunde van onze medewerkers optimaal en verrijken we hun taken.
Leren en ontwikkelen spelen een fundamentele rol in de thema’s van nu, waaronder duurzame inzetbaarheid, arbeidsmarktkrapte, verdere digitalisering en betekenisvol ondernemen. Met een focus op wat we al ‘kunnen’ en hoe we hier nog beter in kunnen worden, creëren we een leeraanbod dat aansluit op de behoefte van de medewerkers, ten behoeve van de cliënten. We worden blij van (sociale) innovatie en diverse nieuwe manieren van leren en willen als organisatie mee blijven groeien met ontwikkelingen. We faciliteren en organiseren het delen van kennis en vaardigheden van onze medewerkers maximaal door hen zelf regie te geven over hun ontwikkelproces en ook eigenaarschap te laten nemen voor specifieke onderwerpen.
Communicatie speelt een cruciale rol bij het bereiken van onze doelen, zowel met de cliënten, onze medewerkers als met externe partijen. Het tijdig informeren van elkaar, het nakomen van afspraken en het openlijk aanspreken van elkaar is essentieel.
In de afgelopen koersperiode hebben we ons gericht op het implementeren van de herstelvisie. Dit omvatte de integratie van methodieken zoals Community Reinforcement Approach (CRA) en Krachtwerk in ons zorgaanbod, evenals het actief inzetten van ervaringsdeskundigen. Daarnaast lag de nadruk op het stimuleren dat elke cliënt deelneemt aan werk, activiteiten en leren. Voor de komende koersperiode is
het van belang om deze basis verder te versterken en te bestendigen.
De zorgvraag is het uitgangspunt voor goede zorg. Samen met de cliënt, naasten en belangrijke anderen luisteren we naar het unieke verhaal en behoeften van cliënt en stellen we de hulpvraag vast. We onderzoeken samen door wie deze vraag het best beantwoord kan worden. Het is niet altijd nodig dat de behandeling of begeleiding binnen IrisZorg plaatsvindt, dit kan ook buiten onze organisatie. We
laten de cliënt niet alleen, maar kijken wie het beste deze zorg kan verlenen.
Betrokkenheid is een belangrijke kernwaarde in onze zorg. Om dit te versterken, gaan we investeren in het betrekken van niet alleen naasten, maar ook belangrijke anderen. Samenwerking tussen zorgverleners, ervaringsdeskundigen, naasten en andere betrokkenen in de wijk is belangrijk om een ondersteunend en stimulerend netwerk te creëren dat bijdraagt aan het herstel en welzijn van de cliënt.
Wij fungeren als expert in de verslavingszorg, en zorgen voor verbinding en relatie. We doen dit in de ambulante teams, maar ook in onze klinieken en woonvormen. We bieden daarnaast maatschappelijke opvang, voor mensen met en zonder verslavingsproblematiek die opvang nodig hebben. Onze veelzijdige aanpak strekt zich ook uit tot onze reclasseringstak en preventieafdeling. Bovendien bieden we werk en activiteiten aan als integraal onderdeel van onze zorg.
Betrokkenheid is een belangrijke kernwaarde in onze zorg. Om dit te versterken, gaan we investeren in het betrekken van niet alleen naasten, maar ook belangrijke anderen. Samenwerking tussen zorgverleners, ervaringsdeskundigen, naasten en andere betrokkenen in de wijk is belangrijk om een ondersteunend en stimulerend netwerk te creëren dat bijdraagt aan het herstel en welzijn van de cliënt.
De wijkgerichte initiatieven hebben tot gevolg dat de zorgvraag in de specialistische GGZ steeds complexer wordt. We blijven beschikbaar voor cliënten die specialistische verslavingszorg en ondersteuning nodig hebben bij behandeling, begeleiding, opvang en wonen. We sluiten aan bij het Nationaal Actieplan Dakloosheid Eerst een Thuis. Daarnaast blijven we zorg bieden aan cliënten die langdurig bij ons wonen met een WLZ-indicatie. We bieden een breed scala aan mogelijkheden om deze cliënten te ondersteunen. Je staat er niet alleen voor, maar kunt rekenen op een groep betrokken medewerkers, ervaringsdeskundigen, IrisCovery, en vrijwilligers die doen wat ze zeggen.
Wij streven ernaar om effectief om te gaan met de diversiteit aan generaties. Elke generatie brengt unieke ervaringen, perspectieven en vaardigheden met zich mee, en we geloven dat het benutten van deze diversiteit ons sterker maakt. We willen een werkomgeving creëren waarin medewerkers van alle generaties kunnen samenwerken, van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. We zijn vastbesloten om een cultuur te bevorderen waarin respect, begrip en waardering voor elkaars verschillen centraal staan. Door bewust in te zetten op het delen van kennis en ervaringen tussen generaties, streven we naar een dynamische en innovatieve organisatie die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.
We streven ernaar om medewerkers te behouden voor de zorg. Daarom bevorderen we integrale samenwerking met andere zorgpartijen. We willen dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en hun enthousiasme en verbondenheid in de zorg behouden. We zoeken, samen met de partners in de keten, naar mogelijkheden om op basis van vaardigheden, bekwaam en inzetbaar personeel te werven. We bieden interne opleidingsmogelijkheden en een scholingsprogramma aan voor nieuwe medewerkers. Als het nodig is, staat er een buddy klaar om medewerkers te begeleiden. Onze ambitie is om de vitaliteit en groei van onze medewerkers te bevorderen. We moedigen hen aan om nieuwe uitdagingen aan te gaan, proactief te zijn en innovatieve oplossingen te verkennen.
In de afgelopen koersperiode hebben we geïnvesteerd in het vergroten en bestendigen van de interne samenwerking. De implementatie van zorgafstemmingsgesprekken heeft bijgedragen aan een betere interne afstemming. De samenwerking tussen reclassering IrisZorg en forensische teams is aanzienlijk verbeterd, resulterend in een effectievere en efficiëntere gezamenlijke aanpak van forensische zorg en herstel. We streven ernaar deze successen voort te zetten en uit te breiden, zodat medewerkers elkaar gemakkelijk weten te vinden. Ons doel is om de samenwerking tussen verschillende regio’s te bestendigen, waarbij we elkaar versterken en van elkaar leren, onder andere door de implementatie van expertteams die regio-overstijgend werken.
In de ggz nemen partijen in de regio gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de complexe cliënten. Door samenwerking met ketenpartners te organiseren, beogen we de specialistische ggz toegankelijk te houden voor degenen die dat nodig hebben. Samen met de cliënt, verwijzers, maar ook met andere zorgpartijen in de wijk zoeken we actief de samenwerking op om tot de beste zorg te komen. Deze samenwerking is essentieel om de zorg naadloos te laten verlopen en dubbele diagnostiek of behandeling te voorkomen. Door het delen van faciliteiten kunnen we onnodige verspilling van middelen voorkomen. Dit resulteert in een effectiever en kostenefficiënte zorg, waarbij we de beschikbare middelen optimaal benutten.
Om nu en in de toekomst effectief zorg te kunnen bieden aan onze cliënten, is het noodzakelijk om de zorg te transformeren. We willen voorkomen dat onnodig gespecialiseerde zorg wordt geleverd, door nauw aan te sluiten bij onze cliënten, verwijzers en ketenpartners in het sociaal domein en te kiezen voor een wijkgerichte en vraaggerichte aanpak. Om dit te bereiken willen we ons, naast verslavingspreventie, meer richten op vormen van GGZ in de wijk, zoals mentale gezondheidscentra en herstelacademies. Onze insteek is preventieve en vroegtijdige zorg te bieden, om kosten, escalaties en onnodig medicaliseren te voorkomen. Zo normaal mogelijk, maar specialistische zorg, wanneer noodzakelijk.
We streven ernaar om steeds meer onze expertise met onze samenwerkingspartners te delen. Door nauwe samenwerking kunnen we optimaal gebruik maken van elkaars expertise, best practices en geavanceerde ontwikkelingen. We bevorderen een cultuur van kennisuitwisseling, waarin we gezamenlijk werken aan het verhogen van de kwaliteit van onze zorg, maar ook de kwaliteit van onze dienstverlening. Binnen samenwerkingsverbanden is er extra aandacht nodig voor de thema’s kwaliteit en veiligheid en de borging hiervan. Samen staan we sterker in het verlenen van zorg aan onze cliënten en het optimaliseren van onze werkprocessen.
Communicatie speelt een cruciale rol bij het bereiken van onze doelen, zowel met de cliënten, onze medewerkers als met externe partijen. Het tijdig informeren van elkaar, het nakomen van afspraken en het openlijk aanspreken van elkaar is essentieel.
Afgelopen koersperiode hebben we verschillende maatregelen getroffen om duurzamer te worden. Op diverse locaties hebben we geïnvesteerd in energiezuinige apparatuur, het scheiden van afval en in een CO2 reductieplan. Met onze focus op duurzaamheid willen we een positieve impact hebben op zowel het milieu als op het welzijn van onze medewerkers en cliënten. We zetten ons in voor een duurzame en veerkrachtige toekomst voor de zorgsector.
We hebben onder andere een grondige evaluatie van ons vastgoed uitgevoerd, wat resulteerde in de beslissing om enkele panden af te stoten. Tegelijkertijd hebben we bewust gekozen voor de bouw van nieuwe locaties en worden bestaande locaties gerenoveerd. Bij het vormgeven van deze veranderingen is de focus gelegd op het gebruik van milieuvriendelijke materialen en hebben we benadrukt dat de ontwerpen van onze gebouwen moeten streven naar energie-efficiëntie.
We streven ernaar zichtbaar en laagdrempelig te zijn, door ons te richten op ontmoetingen met de omgeving. We willen dat mensen positief verrast worden bij de entree en we streven naar een heldere routing en diverse veilige ontmoetingsplekken binnen gebouwen. We willen geen scheiding tussen medewerkers en cliënten en benadrukken het belang van de buitenruimte voor ontmoetingen. Zingeving wordt vertaald naar ruimtes, met zowel stille als levendige plekken waar mensen kunnen deelnemen aan activiteiten. Gastvrijheid is essentieel, met een warme ontvangst en een huiselijke sfeer in alle locaties. Op zowel grote als kleine locaties kiezen we voor een menselijke maat, een huiselijke sfeer en een ontwerp met aandacht voor detail.
We streven naar een gezonde omgeving voor onze cliënten. Dit omvat initiatieven om locaties te vergroenen en rookvrij te maken. Daarnaast werken we aan het bevorderen van een gezonde leefstijl en streven we naar gezonde voeding. We zetten ons in om voedselverspilling op de woonvoorzieningen en klinieken tot een minimum te beperken.
We willen dat ons personeel gezond en met plezier kan werken. Nu en in de toekomst. Met duurzaam personeelsbeleid richten we ons op fysiek en mentaal gezonde en gewaardeerde medewerkers, die zich veilig voelen. We streven naar arbeidsvoorwaarden met een zo klein mogelijke CO2 voetafdruk. Daarnaast investeren we in domotica om onze medewerkers én cliënten maximaal te ondersteunen.
Geconfronteerd met de onophoudelijke golf van technologische innovaties, kunnen we niet anders dan deze veranderingen omarmen. Ze hebben het potentieel ons waardevolle mogelijkheden te bieden om onze zorgaanbod te vernieuwen en onze bedrijfsvoering efficiënter te maken. Dit stelt ons in staat meer tijd te besteden aan het leveren van directe zorg.
De ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI) zijn razendsnel gegaan, waardoor AI toegankelijker is dan ooit. Dit stelt ons in staat om niet alleen onze eigen data te benutten, maar ook om digitale assistenten te gebruiken die niet afhankelijk zijn van deze data. Als organisatie hebben we de kans om met behulp van AI onze rijke data efficiënt in te zetten. Dit leidt tot betere besluitvorming, verbeterde zorg- en bedrijfsprocessen, en het identificeren van trends door historische data-analyse. AI biedt ons ook kansen om administratieve lasten te verminderen en samenwerkingen te versoepelen, waardoor we aan de vooravond staan van een tijdperk waarin we kunnen werken aan meer directe tijd voor cliënten.
Met een eigen onderzoeksteam, werken we aan het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en de ontwikkeling van zorg gebaseerd op wetenschappelijke kennis. We werken hierbij samen met onder andere het Nijmegen Institute for Scientist-Practitioners in Addiction (NISPA), waardoor we kunnen bijdragen aan innovaties in verslavingszorg en behandeling. Onze betrokkenheid bij dergelijk onderzoek stelt ons in staat om voortdurend nieuwe inzichten te verwerven en de uitkomsten toe te passen, ten bate van onze cliënten in bredere zin.
Met een proactieve benadering van technologische innovaties streven we ernaar om de zorgervaring voor zowel onze medewerkers als cliënten te verbeteren. We erkennen de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden en willen deze ten volle benutten. Door digitale oplossingen te omarmen, kunnen we onze zorgprocessen optimaliseren en nieuwe inzichten verkrijgen.
Medewerkers van IrisZorg onderscheiden zich met hun specifieke kennis en vaardigheden. De expertise en ervaring van de medewerker is van onschatbare waarde en wij willen ervoor zorgen dat hun stem gehoord wordt in de discussie die ons raakt. Door het opzetten van regio overstijgende expertise teams, geven wij medewerkers de ruimte om hun kennis te delen, uit te bouwen en te vergroten. We gaan medewerkers actief betrekken bij thema’s door hen eigenaarschap te geven over specifieke onderwerpen en actief te betrekken bij externe gesprekken. Dit stimuleert de onderlinge ontmoeting en verbinding tussen teams. Hiermee benutten we de kennis en kunde van onze medewerkers optimaal en verrijken we hun taken.
Leren en ontwikkelen spelen een fundamentele rol in de thema’s van nu, waaronder duurzame inzetbaarheid, arbeidsmarktkrapte, verdere digitalisering en betekenisvol ondernemen. Met een focus op wat we al ‘kunnen’ en hoe we hier nog beter in kunnen worden, creëren we een leeraanbod dat aansluit op de behoefte van de medewerkers, ten behoeve van de cliënten. We worden blij van (sociale) innovatie en diverse nieuwe manieren van leren en willen als organisatie mee blijven groeien met ontwikkelingen. We faciliteren en organiseren het delen van kennis en vaardigheden van onze medewerkers maximaal door hen zelf regie te geven over hun ontwikkelproces en ook eigenaarschap te laten nemen voor specifieke onderwerpen.
Communicatie speelt een cruciale rol bij het bereiken van onze doelen, zowel met de cliënten, onze medewerkers als met externe partijen. Het tijdig informeren van elkaar, het nakomen van afspraken en het openlijk aanspreken van elkaar is essentieel.
In de afgelopen koersperiode hebben we ons gericht op het implementeren van de herstelvisie. Dit omvatte de integratie van methodieken zoals Community Reinforcement Approach (CRA) en Krachtwerk in ons zorgaanbod, evenals het actief inzetten van ervaringsdeskundigen. Daarnaast lag de nadruk op het stimuleren dat elke cliënt deelneemt aan werk, activiteiten en leren. Voor de komende koersperiode is
het van belang om deze basis verder te versterken en te bestendigen.
De zorgvraag is het uitgangspunt voor goede zorg. Samen met de cliënt, naasten en belangrijke anderen luisteren we naar het unieke verhaal en behoeften van cliënt en stellen we de hulpvraag vast. We onderzoeken samen door wie deze vraag het best beantwoord kan worden. Het is niet altijd nodig dat de behandeling of begeleiding binnen IrisZorg plaatsvindt, dit kan ook buiten onze organisatie. We
laten de cliënt niet alleen, maar kijken wie het beste deze zorg kan verlenen.
Betrokkenheid is een belangrijke kernwaarde in onze zorg. Om dit te versterken, gaan we investeren in het betrekken van niet alleen naasten, maar ook belangrijke anderen. Samenwerking tussen zorgverleners, ervaringsdeskundigen, naasten en andere betrokkenen in de wijk is belangrijk om een ondersteunend en stimulerend netwerk te creëren dat bijdraagt aan het herstel en welzijn van de cliënt.
Wij fungeren als expert in de verslavingszorg, en zorgen voor verbinding en relatie. We doen dit in de ambulante teams, maar ook in onze klinieken en woonvormen. We bieden daarnaast maatschappelijke opvang, voor mensen met en zonder verslavingsproblematiek die opvang nodig hebben. Onze veelzijdige aanpak strekt zich ook uit tot onze reclasseringstak en preventieafdeling. Bovendien bieden we werk en activiteiten aan als integraal onderdeel van onze zorg.
Betrokkenheid is een belangrijke kernwaarde in onze zorg. Om dit te versterken, gaan we investeren in het betrekken van niet alleen naasten, maar ook belangrijke anderen. Samenwerking tussen zorgverleners, ervaringsdeskundigen, naasten en andere betrokkenen in de wijk is belangrijk om een ondersteunend en stimulerend netwerk te creëren dat bijdraagt aan het herstel en welzijn van de cliënt.
De wijkgerichte initiatieven hebben tot gevolg dat de zorgvraag in de specialistische GGZ steeds complexer wordt. We blijven beschikbaar voor cliënten die specialistische verslavingszorg en ondersteuning nodig hebben bij behandeling, begeleiding, opvang en wonen. We sluiten aan bij het Nationaal Actieplan Dakloosheid Eerst een Thuis. Daarnaast blijven we zorg bieden aan cliënten die langdurig bij ons wonen met een WLZ-indicatie. We bieden een breed scala aan mogelijkheden om deze cliënten te ondersteunen. Je staat er niet alleen voor, maar kunt rekenen op een groep betrokken medewerkers, ervaringsdeskundigen, IrisCovery, en vrijwilligers die doen wat ze zeggen.
Wij streven ernaar om effectief om te gaan met de diversiteit aan generaties. Elke generatie brengt unieke ervaringen, perspectieven en vaardigheden met zich mee, en we geloven dat het benutten van deze diversiteit ons sterker maakt. We willen een werkomgeving creëren waarin medewerkers van alle generaties kunnen samenwerken, van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. We zijn vastbesloten om een cultuur te bevorderen waarin respect, begrip en waardering voor elkaars verschillen centraal staan. Door bewust in te zetten op het delen van kennis en ervaringen tussen generaties, streven we naar een dynamische en innovatieve organisatie die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.
We streven ernaar om medewerkers te behouden voor de zorg. Daarom bevorderen we integrale samenwerking met andere zorgpartijen. We willen dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en hun enthousiasme en verbondenheid in de zorg behouden. We zoeken, samen met de partners in de keten, naar mogelijkheden om op basis van vaardigheden, bekwaam en inzetbaar personeel te werven. We bieden interne opleidingsmogelijkheden en een scholingsprogramma aan voor nieuwe medewerkers. Als het nodig is, staat er een buddy klaar om medewerkers te begeleiden. Onze ambitie is om de vitaliteit en groei van onze medewerkers te bevorderen. We moedigen hen aan om nieuwe uitdagingen aan te gaan, proactief te zijn en innovatieve oplossingen te verkennen.
In de afgelopen koersperiode hebben we geïnvesteerd in het vergroten en bestendigen van de interne samenwerking. De implementatie van zorgafstemmingsgesprekken heeft bijgedragen aan een betere interne afstemming. De samenwerking tussen reclassering IrisZorg en forensische teams is aanzienlijk verbeterd, resulterend in een effectievere en efficiëntere gezamenlijke aanpak van forensische zorg en herstel. We streven ernaar deze successen voort te zetten en uit te breiden, zodat medewerkers elkaar gemakkelijk weten te vinden. Ons doel is om de samenwerking tussen verschillende regio’s te bestendigen, waarbij we elkaar versterken en van elkaar leren, onder andere door de implementatie van expertteams die regio-overstijgend werken.
In de ggz nemen partijen in de regio gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de complexe cliënten. Door samenwerking met ketenpartners te organiseren, beogen we de specialistische ggz toegankelijk te houden voor degenen die dat nodig hebben. Samen met de cliënt, verwijzers, maar ook met andere zorgpartijen in de wijk zoeken we actief de samenwerking op om tot de beste zorg te komen. Deze samenwerking is essentieel om de zorg naadloos te laten verlopen en dubbele diagnostiek of behandeling te voorkomen. Door het delen van faciliteiten kunnen we onnodige verspilling van middelen voorkomen. Dit resulteert in een effectiever en kostenefficiënte zorg, waarbij we de beschikbare middelen optimaal benutten.
Om nu en in de toekomst effectief zorg te kunnen bieden aan onze cliënten, is het noodzakelijk om de zorg te transformeren. We willen voorkomen dat onnodig gespecialiseerde zorg wordt geleverd, door nauw aan te sluiten bij onze cliënten, verwijzers en ketenpartners in het sociaal domein en te kiezen voor een wijkgerichte en vraaggerichte aanpak. Om dit te bereiken willen we ons, naast verslavingspreventie, meer richten op vormen van GGZ in de wijk, zoals mentale gezondheidscentra en herstelacademies. Onze insteek is preventieve en vroegtijdige zorg te bieden, om kosten, escalaties en onnodig medicaliseren te voorkomen. Zo normaal mogelijk, maar specialistische zorg, wanneer noodzakelijk.
We streven ernaar om steeds meer onze expertise met onze samenwerkingspartners te delen. Door nauwe samenwerking kunnen we optimaal gebruik maken van elkaars expertise, best practices en geavanceerde ontwikkelingen. We bevorderen een cultuur van kennisuitwisseling, waarin we gezamenlijk werken aan het verhogen van de kwaliteit van onze zorg, maar ook de kwaliteit van onze dienstverlening. Binnen samenwerkingsverbanden is er extra aandacht nodig voor de thema’s kwaliteit en veiligheid en de borging hiervan. Samen staan we sterker in het verlenen van zorg aan onze cliënten en het optimaliseren van onze werkprocessen.
Communicatie speelt een cruciale rol bij het bereiken van onze doelen, zowel met de cliënten, onze medewerkers als met externe partijen. Het tijdig informeren van elkaar, het nakomen van afspraken en het openlijk aanspreken van elkaar is essentieel.